Werken met units en meer

ingevoerd op 26-06-2015

Gedurende dit schooljaar hebben we met het team verschillende keren stilgestaan bij de vragen:

1. Wat vinden wij goed onderwijs, wat willen wij de kinderen meegeven/leren?

2. Hoe ziet het onderwijs in de groepen er dan uit, wat vraagt dit van onze organisatie?

Op de eerste vraag kwamen de volgende uitgangspunten (die passen bij onze missie en visie) naar voren:

• Hoge betrokkenheid

• Mede verantwoordelijk

• Zelfstandigheid

• Vertrouwen

• Intrinsieke motivatie

• Sociale contacten – meer samen school

• Samenwerken

• Uitdagende leeromgeving

Door met elkaar hieroverover in gesprek te gaan, door daar met anderen over in gesprek te gaan en door op andere scholen te kijken werd het beeld over hoe het onderwijs eruit zou moeten zien om aan de uitgangspunten te werken steeds meer helder. We kwamen erachter dat hoe we het onderwijs nu organiseren niet optimaal bijdraagt aan de uitgangspunten. Hoe zou dat dan wel kunnen? Door bijvoorbeeld met verschillende groepen intensiever te gaan samenwerken. Zo’n samenwerking tussen verschillende groepen noemen we een unit. We hebben de volgende units:

1-2-3,

4-5,

6-7,

8-8.

De samenwerking ligt op leerkrachtniveau (leren met en van elkaar, ervaringen delen, samen lessen voorbereiden, gebruik maken van elkaars kwaliteiten, samen kijken naar kinderen, enz.) en op kindniveau (instructie halen bij een andere groep, samenwerken met kinderen uit andere groep, kinderen met hetzelfde ontwikkelingsniveau per vakgebied ontmoeten en daarmee samenwerken,  de uitdaging aangaan met om met kind uit een hogere groep te werken, enz.) Iedere unit geeft daar zijn eigen invulling aan en doet dit in het tempo dat de unit aankan. Naast en tijdens het werken in units, zetten we ook regelmatig cooperatieve werkvormen in. Door deze werkvormen leren kinderen samen te werken, hun gedachtes onder woorden te brengen en leren kinderen van elkaar. En door met kinderen in gesprek te gaan zoeken we naar de intrinstieke motivatie voor leren, maken we de kinderen mede-verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling. 

Door ons steeds weer af te vragen of we de juiste dingen doen en deze dingen ook goed doen blijven we als school in ontwikkeling. Op De Brug leert iedereen!

Tijdens de informatieavond aan de start van het schooljaar zullen we u verder informeren over het veranderde onderwijs. 

 

 

ontwikkeling ontwikkeling