Voorlezen - belang en tips

Groep 4 - via Heutink voor Thuis

Waarom voorlezen belangrijk is (ook als je kind al zelf leest)

Het belang van voorlezen is al vaak benadrukt. Uit onderzoek komt voortdurend naar voren dat kinderen beter presteren op school als ze elke dag worden voorgelezen. Het is eigenlijk heel logisch: door voor te lezen komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden, het vergroot hun woordenschat én taalbegrip. Je kunt jouw kind dus geen groter plezier doen dan hem of haar voor te lezen.

 

De voordelen van voorlezen:

- voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen

- voorlezen vergroot de liefde voor boeken

- voorlezen werkt rustgevend

- voorlezen versterkt de relatie tussen voorlezer en kind

- voorlezen zorgt voor hogere schoolresultaten

- voorlezen draagt bij aan een toename van het zelfvertrouwen

- voorlezen zorgt ervoor dat kinderen zich beter uiten

- voorlezen verhoogt de concentratie

- als er veel wordt voorgelezen, zorgt dit er (vaak) voor dat kinderen later ook meer zelf gaan lezen

 

Tips voor het voorlezen

De tips staan ook vermeld op de poster die je gratis kunt downloaden. Daarnaast kunt u op de website ook een filmpje vinden over deze tips.

1. Lees elke dag minimaal 15 minuten voor. Neem de tijd en leg je telefoon even weg.

2. Zorg voor een gevarieerd aanbod in boeken zodat je kind in aanraking komt met veel nieuwe woorden. 

3. Vermijd en versimpel moeilijke woorden niet, maar leg ze uit.

4. Speel in op de interesses van je kind. Vraag om advies bij jouw plaatselijke kinderboekhandel of bibliotheek.

5. Stel vragen over de betekenis van woorden en het verhaal.

6. Lees zelf ook. Goed voorbeeld doet volgen.

7. Lees verhalen opnieuw voor. Herhaling zorgt ervoor dat kinderen meer woorden leren en dat het woord- en verhaalbegrip diepgaander is.

8. Vraag je kind het verhaal even samen te vatten, wanneer je een boek weer oppakt,.

9. Ga door met voorlezen, ook wanneer je kind al zelf kan lezen. Blijf volhouden. Lees elkaar om de beurt een hoofdstuk voor.

voorlezen voorlezen