Uit onderzoeken blijkt dat meer bewegen leidt tot beter schoolprestaties: je leert beter als je beweegt. Door bewegen en leren af te wisselen of zelfs te combineren kun je je beter concentreren en wordt school leuker voor leerlingen en leerkrachten.
Groep 5 is een groep die veel behoefte heeft aan beweging, dus wij dachten: 1+1 is 2. We deden tussen de lessen door al vaak een energizer, maar we proberen nu ook de lesstof, waar mogelijk, beweeglijker te maken.
In dit blok van spelling hebben de kinderen het ’kilowoord’ aangeboden gekregen: ik hoor de /ie/, maar ik schrijft de ’i’. Afgelopen week hebben we het kilowoord geoefend d.m.v. een ’wandelwoordzoeker’. In de hal hingen overal briefjes met ’kilowoorden’. De kinderen moesten het woord hardop lezen, daarna opschrijven op hun blad en opzoeken in de woordzoeker. Wat waren ze enthousiast en goed bezig en leuk om te zien hoe goed ze kunnen samenwerken! Voor ons een stimulans om veel vaker dit soort lessen te geven.