De afgelopen weken zijn het weer gezellige en drukke weken geweest. Na de voorjaarsvakantie zijn we gestart met het thema dieren. Lekker breed en lekker veel. We hebben het over huisdieren, boerderijdieren, dieren in het oerwoud en dieren in de zee. Er is enorm veel over te vertellen en over te leren. We zijn goed aan het tellen en aan het sorteren. We zetten de dieren van groot naar klein, en we sorteren de dieren op eigenschappen.
Iedereen mocht ook zijn knuffel mee nemen en daar iets over vertellen. Heerlijk ook om lekker te chillen in de kring met je knuffel tijdens het voorlezen.
Er was ook nog stroomuitval, de kinderen vonden dat machtig interessant. Hadden geen idee wat er ging gebeuren. Ook in het donker was het nog heel gezellig. Ze hadden het steeds over: de stroom is uitgevallen en toen we weer stroom hadden zei 1 van de kinderen: “de stroom is weer aangevallen”.
Ook hebben we iets geleerd over samengestelde woorden, bv ijs-beer= ijsbeer, neus-hoorn= neushoorn.
In de klas mochten de kinderen welk huisdier ze het liefste zouden willen hebben. Ieder kind had een duplo blokje en mocht het blokje bij het plaatje van het dier leggen dat hij/zij het liefste zou willen hebben. De kat is populair en er was maar 1 kind dat graag een muis zou willen hebben. We leren liedjes over dieren die uit het hok zijn gekropen en we leren liedjes over de geluiden van de dieren, hoog en laag.
We hebben geluisterd naar verhaaltjes over dieren. Aan het einde van het verhaaltje werden er vragen gesteld over het dier, waar woont het dier, hoeveel jongen krijgt het dier, wat eet het dier (begrijpend luisteren)
De afgelopen week hebben we ook keramiek les gehad van Lieke, de docent die vanuit toonbeeld 3 lessen komt geven. We hebben geleerd waar klei vandaan komt, hoe het eruit ziet, hoe het voelt en ruikt. We hebben ook gezien dat klei stuk gaat wanneer je het niet in een hete speciale oven bakt en dat je het mooi kan glazuren. Daarna mochten we aan de slag, kunstwerken maken. Tot onze grote schrik moesten we het aan het einde van de les weer in elkaar stampen. Dat vond niet voor iedereen een goed idee. De eerste les was namelijk vooral het kennis maken met het materiaal. Aan het einde van de lessenserie is er een tentoonstelling door de hele school en kunnen we zien wat alle kinderen hebben gemaakt.