Groepen 1 en 2
In de kleuterklassen werken wij met de methode: “Schatkist” en de map: “Fonemisch bewustzijn”. De methode combineert taal, lezen, rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling in één uitgave. Met de oefeningen uit de map Fonemisch bewustzijn leren de kinderen begrijpen en inzien dat gesproken woorden uit losse klanken bestaan.
Elke week stellen we een letter centraal: de letter van de week. We doen spelletjes en activiteiten rond de gekozen letter.
We hebben een aantal jaren een lettertafel gehad. De kinderen namen van thuis voorwerpen mee en legden deze voorwerpen op de lettertafel. Aan het eind van de week werd alles weer mee naar huis genomen.
Dit jaar doen we het anders: de kinderen mogen plaatjes mee naar school nemen, in de kring bespreken we de plaatjes en daarna hangen we het op een karton in de gang. We schrijven de woorden ook op het bord. Bijvoorbeeld: p-oe-s welke klank hoor ik het eerst, in het midden en aan het eind? Doordat dit elke week terugkomt, doordat we de korte en lange klanken bespreken, de 2-tekenklanken e.d. bemerken wij dat de kleuters heel veel letters leren kennen en zijn ouders soms heel verbaasd als zij hun kind opeens woordjes horen lezen.
Maandag 24 augustus beginnen we met de letter i.





