Afgelopen week hebben we in de klas uitgebreid aandacht besteed aan de Week tegen Pesten. Samen met de kinderen hebben we stilgestaan bij wat pesten eigenlijk is, hoe het ontstaat, en – heel belangrijk – wat je kunt doen als je ziet dat iemand gepest wordt.
In de lessen is besproken dat er bij pesten niet alleen een pester en een slachtoffer betrokken zijn, maar ook andere rollen een belangrijke invloed hebben: de meeloper, de toekijker en de verdediger. De kinderen leerden dat je als klasgenoot écht verschil kunt maken door je uit te spreken, steun te bieden of hulp te halen.
Als symbolisch gebaar hebben alle kinderen een getekende hand gemaakt in plaats van een handtekening. Met deze hand laten zij zien:
”Ik zet mijn hand tegen pesten!” 🖐️
Daarnaast kreeg ieder kind een speciaal anti-pest armbandje. Zo dragen ze ook buiten de klas zichtbaar uit dat ze tegen pesten zijn en voor een fijne, veilige schoolomgeving staan.
We zijn trots op de open gesprekken in de klas en de mooie inzichten van de kinderen. Samen zorgen we voor een plek waar iedereen zich gezien, gehoord en veilig voelt.
Samen tegen pesten – altijd, niet alleen deze week. 💛





